Musiikin suoratoistopalvelut

Musiikkia voit kuunnella mukanasi missä vain. Netin suuri valikoima on näppäilyn ulottuvissa, kiitos suoratoistopalveluiden.

Artistien taistelu kuuntelulistoille

Suoratoistopalveluiden uhattiin tekevän fyysiset tallenteet tarpeettomiksi, mutta näin ei asianlaita aivan ole. Suoratoistopalveluit, oli kyseessä sitten Netflix tai Spotify, päivittyvät ja uusivat sopimuksiaan. Lempikappale tai -sarja ei välttämättä pysy kilpailussa tietyllä palveluntarjoajalla, mutta ostettu levy on omassa hyllyssä aina tavoitettavissa. Menestys suoratoistopalveluissa on kuitenkin nostanut yllättäen myös levyjen myyntiä.

Mielenkiintoista on, että musiikin suosio suoratoistossa ei suoraan näy artistin tuloissa, ellei hänellä ole hyvää sopimusta levy-yhtiön ja palvelun kanssa. Suoratoistopalveluiden korvaukset ovatkin usein syynin alla juuri oikeuksien ja artistin tulojen vuoksi. Suoratoistot, esimerkiksi Youtube, voivat tarjota uudelle artistille väylän menestykseen, mutta vaikeaa se on. Mainostaminen ja musiikin levittäminen eivät ole hävinneet minnekään, pikemminkin paine on aikaisempaa kovempi. Kun käytössä on miljoonien kappaleiden soittolista, miten saada oma tuotanto kuuluviin ja ansaita tuloja? Ei todellakaan helppo tehtävä.

Useita palvelimia

Suoratoistopalvelut ja striimaus ylittävät uutiskynnyksiä melko usein. Niiden vaikutukset ovat yllättäneet niin kuluttajia, musiikintekijöitä kuin palveluntuottajiakin. Spotify on yksi tunnetuin musiikin suoratoistopalvelu, joka rikkoi juuri huhtikuussa 2019 huiman 100 miljoonan maksavan tilaajan rajan.

Vaikka liikevaihto ja käyttäjämäärän kasvu yllättivät asiantuntijat, eivät sijoittajat silti hurraa. Liiketoiminnan tappio pitää osakkeet vielä miinuksella ja voittoa tuottavassa yrityksessä uutinen ei ole toivottu. Spotify ei suinkaan ole ainoa suoratoistopalvelu. Muita palveluita ovat esimerkiksi Deezer, Music Groove ja Tidal. Youtube tarjoaa myös ilmaista ja maksullista musiikkipalvelua ja sen videopalveluhan on edelleen maksutta käytössä ja sieltäkin musiikkia löytää paljon.

Vain laite ja sovellus, siinä kaikki

Musiikin suoratoisto vaatii vain laitteen, jolla kuunnella. Lähes kaikilta löytyy älypuhelin ja/tai tabletti, johon palvelun voi ladata ja musiikkia voi kuunnella siellä, missä laite on mukana. Käytännössä musiikkia kuulee siis kaikkialla. Laitteiden hinnatkin ovat jo maltillisempia ja monien osamaksu- ja liittymäsopimusten ansiosta hankinta on helppoa.

Käytettyinä ja korjattuina saa myös hyviä laitteita. Voit katsoa käytettyjä laitteita https://mresell.fi/ -sivuston kautta ja tehdä laitteiden elinkaaresta pidemmän. Osa suoratoistopalveluista tarjoaa musiikkia myös ilmaiseksi kuunteluun. Maksullinen palvelu maksaa yleensä noin kymmenen euroa kuussa.

Kuluttajat suosivat eri palveluita ja huomioivat eri asioita

Loppujen lopuksi suoratoistopalvelun käyttö on tottumisesta ja mieltymyksistä kiinni. Ylen testissä voitto meni suoratoistopalvelu Deezerille. Deezerin offline-soittotilaa ja laulujen sanoja pidettiin ehdottomina plussina, joskin covereita ja coverartisteja löytyi huomattavasti heikommin kuin Spotifyssä.

Spotify tarjoaa käyttäjille valmiita soittolistoja ja luo uusia suosituksia käyttäjän kuuntelemien kappaleiden perusteella. Uuden musiikin löytäminen onkin suhteellisen helppoa. Music Groove Pass oli käyttöönotoltaan jähmeä, mikä nykypäivänä karsii nopeasti käyttäjiä, sillä käyttömukavuus ja helppous painavat palveluntarjoajalla paljon. Kenties optimaalisin palvelu olisi näiden yhdistelmä, joka ei kuitenkaan kuukausihinnaltaan nousisi. Sellainen odottaa varmaan vielä tuloaan tai nykyisten palvelinten kehitystyötä.

Varmaa on, että palvelut ja ominaisuudet tulevat kasvamaan ja kehittymään. Sitä miten se vaikuttaa alaan ja kuluttajiin on liki mahdotonta ennustaa. Musiikki on kuitenkin nyt kaikkien saatavilla, suurista hiteistä harvemmin soitettuihin ja kirjastojen monipuolisuus on ehdottomasti hyvä asia.

softpress