Digimusa on nykypolven juttu

Musiikki on läsnä arjen joka hetkessä. Ennen musiikkia ostettiin musiikkikaupoista, tarjolla oli C-kasetteja, vinyylilevyjä ja niiden jälkeen markkinoille saapunut CD-levy tuntui mullistavan koko musiikkimaailman. Vähän tiedettiin tulevista mullistuksista digitaalisen musiikin muodossa. Musiikki ei ole enää sidoksissa kotona olevaan soittimeen, musiikkitelevision tiettyyn aikaan tulevaan hittilistaan tai lempiradio-ohjelmaan. Musiikki on nykyisin läsnä kaikkialla. Teknologinen kehitys on mahdollistanut musiikin kuuntelemisen missä tahansa ja milloin tahansa ja musiikki seuraa monia puhelimen mukana kuulokkeissa työmatkalla, töissä ja harrastuksissa.

Digitaalisen musiikin suosio on kasvanut nopeasti nuoren sukupolven kesken. Digimusa ohitti CD- ja vinyylimyynnin vuonna 2014. Digimusan markkinat ovat kuitenkin olleet laajat jo monia vuosia. Vanhemmalle ikäpolvelle musan lataaminen netistä ja suoratoistopalvelut tuntuvat monesti heprealta. Erilaisten palveluiden käyttäminen tuntuu hankalalta ja tottumus hankkia musiikkia levyjen muodossa on tiukassa. Ajatus oman musiikkikirjaston rakentamisesta internetin aineettomaan maailmaan ei ole sama kuin suosikkilevykokoelma oman olohuoneen nurkassa.

Uusi vanha musiikki

Tässä näkyy sukupolvien kuilu. Ne, jotka ovat tottuneet hankkimaan suosikkikirjat ja -musiikin aineellisina esineinä kotiinsa, saattavat kokea kaiken tämän siirtämisen digitaaliseen maailmaan vastenmielisenä. Ikäpolvien kuilun lisäksi päätään on nostanut myös retroiluaalto. Suomesta löytyy pieni ryhmä, joille vanhanaikaiset vinyylit tai jopa C-kasetit ovat keräilyharvinaisuuksia ja kunnon musiikkia kuunnellaan levysoittimella ja suurilla kuulokkeilla, ei napeilla pienistä laitteista.

Digimusa tuli markkinoille mainioon saumaan musiikkimaailman suhteen. Monissa maissa kuten Suomessakin äänitemyynti oli kulkenut pohjamudissa jo vuosia. Yhä useampi levyliike sulki ovensa ja useat isommat ketjut lopettivat äänitemyynnin liikkeissään.

Studio shot of a young woman sitting and listening to music through her headphones

Digimusan myötä markkinat ovat elpyneet ja ottaneet uudenlaisen suunnan erilaisten musiikkipalvelujen rynniessä apajille. Musiikkipalveluiden myötä koko musiikkimaailma on murroksessa. Ennen matka kuulijoiden tietoisuuteen oli huomattavasti mutkaisempi, oman äänitteen tekemiseksi tarvittiin levy-yhtiön apua. Nykyisin hittejä ja uusia tähtiä ponnahtaa markkinoille erilaisten palveluiden kautta. Oma nettiin ladattu hittibiisi saattaa kerätä nopeasti latauksia ja levitystä ja tie tähtiin on valmis. Digikauden aikana arvostelijoina ovat suoraan miljoonat kuulijat, eivätkä suodattajina toimi enää vain isot levy-yhtiöt.

Tulevaisuudessa musiikkimaailma kokee varmasti uusia mullistuksia. Pelimusiikkia on alettu arvostamaan ja musiikkipalvelut ovat tulleet jäädäkseen. Tulevina vuosina odotettavissa on varmasti uusia, yhä yksilöllisempiä, palveluita. Kiinnostus teknologiaan ja sen nopea kehitys tulee varmaan keskittymään vahvasti musiikkiin ja sen jakeluun itse kullekin juuri oikeanlaisena pakettina. Diginä tai miksei vaikka levyllä, jos niin haluaa.

softpress